Jak vařil můj dědeček

Tak jsem si někde přečetla, že je módní „babiččino vaření“. Něco na tom asi je, tak mě napadlo, že dědečkové obvykle moc nevařívali. Tedy, aspoň já to v dětství nějak nezažila.

Přesto bych nerada svému jedinému dědovi, kterého jsem poznala, křivdila. Ani on nás nenechal umřít hladem a to jsme spolu prožili o prázdninách nejeden týden. Obvykle ale jen ohříval to, co uvařila babička a přiznám, že si vůbec nepamatuji žádné teplé jídlo z jeho kuchyně. On ohřívané zrovna nemusel a jako starý tramp žil docela skromně. Nejvíc si ho vybavuji, jak si lámal do melty suchý chleba a to mu nejvíc chutnalo.

Děda bývával doma, protože byl nemocný, ale mě se ségrou zvládnul. Posledních pět let trávil od jara do podzimu v lese v dlouhodobě vypůjčené chatě. To byl jeho svět a tam se taky „oddělal“, jak říkávala babička. Já si to nemyslím, kdyby nebyl tam, krmil by holuby na Vyšehradě a to by ho určitě tak nebavilo.

Babička chodívala večer z práce pozdě domů a pokaždé měla postavenou vodu na sporáku, aby se mohla umýt v lavóru, na stole talířek s večeří, aby nešla spát hladová a k němu na lístečku vzkaz plný srdíček a hezkých slov. A tak jí každá večeře musela doopravdy chutnat, i když to byly jenom sardinky, kousek chleba se sýrem, uvařená vejce nebo kousek salámu.


Na chatě pak děda pravidelně opékal na ohni špekáčky. A k tomu jsme zpívali a do půlnoci budili celý les. Moderní dědečkové určitě aspoň grilují a když se rozhlédnu jen kolem sebe v rodině, tak jeden vaření miluje, jeden dělá klobásy a já sama jsem manžela pár teplých jídel pro přežití taky naučila. Jenom mi není známo, jestli všichni svoje dílo podávají v kompletním menu i s láskyplnými lístečky.

Prohledat tento blog