2. - První hmatatelné výsledky

Když ubíhal první týden, poctivě jsem zapisovala a pak přede mnou byly vyplněné jídelníčky. Sama jsem se nic tak moc nového nedozvěděla, o svém hřešení jsem dobře věděla a tak jsem byla jenom zvědavá, zda se stane zázrak a vážně někdo zařídí, abych opravdu zhubla. Popravdě už jsem tomu po dlouhé době přibírání nevěřila, ale kolektivní snažení zmůže víc než odhodlání jednotlivce. S kámoškami jsme se odvážně postavily znovu na váhu, abychom se přesvědčily, že zapisování nestačí. Budeme pro to ještě muset něco udělat.

Kontrolní vážení je nejlepší provádět ve stejnou dobu jednou za týden, protože při vážení každý den jsou patrné výkyvy. Tělo tak nějak samo od sebe pracuje, aniž bychom to chtěli, zadržuje vodu, nevyprazdňuje se pravidelně, je to závislé na mnoha věcech, například na měsíčním cyklu. Nemá cenu o tom moc přemýšlet a lámat si s tím hlavu, zvlášť u žen někdy zlobí hormony. No a co? Třeba tam nebude žádný úbytek, ale na tom nezáleží, je to přece jenom kontrola. Věděla jsem, že od nynějška se bude váha pravidelně kontrolovat. A dělat něco pro její snížení.
Ale co?
Chtěly jsme být štíhlejší, zdravější a krásnější, jak na to?
Sama jsem za sebou měla už nejedno nesplněné předsevzetí, mnoho individuálních diet a taky hubnoucí kurz. Ano, diety zabíraly, ale musely se dodržovat.  To bylo to nejtěžší. Člověk aby pořád dodržoval disciplínu, a to se mi příčí.

Na tom kurzu tenkrát před lety to nebylo o ničem jiném. Ale shodila jsem poctivých sedm kilo a pak ještě čtyři. Dneska by mi stačilo i pět, říkám si. V průběhu doby jsem to zkusila i jinde. Každý má na zaručené hubnutí jinou metodu. Kdysi mi ale jedna lékařka nemilosrdně při přijímacím rozhovoru na obezitologii řekla, že neví, proč tam vlastně jdu. Podle dotazníku zjistila, že o hubnutí leccos vím, ale není mi to nic platné. „Co tady vlastně očekáváte? Po tolika dietách zázraky nečekejte, hubnutí je pro holky, co ještě diety nezkoušely, s vámi to bude těžký.“

Tenkrát jsem si připadala podivně, jako bych už neměla naději a neuklidnil mě ani recept na jakési medikamenty. Krmit se chemikáliemi a k tomu se cpát přece není řešení. Musím na to přijít sama, doktor za mě nezhubne.

Taky jsem si našla na internetu celkem dobrou dietu, která mi pomohla ohlídat energetický příjem od doktora Dolečka. Teorii zvládám, bez vůle mi stejně není k ničemu. To jsem věděla i tentokrát, když jsem se rozhodla znovu překonávat překážky a přihlásila se na další kurz. Měl to být takový bič. Behaviorální terapie.

Po prvním týdnu jsem odevzdala lektorce první vyplněný jídelníček plný „zakázaných“ lahůdek. Uherský salám přivezený z dovolené, mňam, pár kafí se zmrzlinou, prostě se mi nechtělo vzdát léta. Taky sem tam škvarková placka. Po týdnu v lázních plném husích jater v sádle a langošů s česnekem jsem sice byla relativně poslušná, ale předtím nabrané kilogramy se držely svého a nechtěly ustoupit. Bude to chtít asi delší kázeň!

Pro motivaci jsem si udělala graf a zapsala počáteční hmotnost. Použila jsem čtverečkový (milimetrový) papír a nakreslila na něj dvě osy. Na vodorovnou přišla řada, kde byla data vážení s týdenním odstupem, na svislici byla po dvou čtverečcích zanesena hmotnost. Pokaždé jsem nakreslila bod a ty postupně spojila. Klesání mělo neskutečné účinky.
Motto na tento týden:
Jen silní přežijí!
Dostali jsme další úkol pro druhý týden:
Dále zapisovat jídelníčky podle stejného zadání a při každém jídle vědomě ubrat polovinu přílohy. Namísto přílohy přidat zeleninu, aby nebyl hlad.

Jen polovina příloh, joj, to bude zabíračka!                                          

A tak konečně přišel konec orgií, konec mého nedietního letního jídelníčku….

Tip:
Zkuste si najít na internetu tabulku s energetickými hodnotami, s obsahem sacharidů, bílkovin a tuků, protože to bude mít význam pro další zapisování a uvědomění si souvislostí.

Otázka:

Které místo s nějakým dobrým jídlem si vybavíš nebo mu vůbec nemůžeš odolat?
Já nemůžu projít kolem pekárny s těmi malými kousky z listového těsta.

A ty? Zapiš si ho:               ________________________________________________
Zapiš si aktuální hmotnost:

A ještě jídelníček za minulý týden:
Podtrhni si červenou barvičkou všechno, kde bylo obsaženo maso, včetně uzenin.
Podtrhni si zeleně všechno, kde bylo ovoce nebo zelenina.
Podtrhni si modře všechno, kde bylo mléko a mléčné výrobky.
Podtrhni si žlutě všechno, kde byla mouka a přílohy (podtrhni i uzeniny).
Označení stravy barvami je pro uvědomění si jejího rozložení. Když něco ve stravě převažuje na úkor jiného, tělo se vychyluje z rovnováhy a mohou vznikat například alergie. Proto je dobré mít přehled o svém talíři.

Pro snazší hubnutí je žádoucí snížit obsah sacharidů hlavně proto, aby se nevychylovala hladina inzulinu, o tom jsem už leccos přečetla. Pokud se hladina udržuje pravidelným příjmem potravy a nevznikají výkyvy v jeho hladině, je to pro hubnutí výhodnější. Tohoto efektu používají i filmové hvězdy, a když se podaří udržet stabilní hladinu, daří se zkrotit i hlad. Udržení hladiny se dá dosáhnout přiměřenou konzumací sacharidů, vynecháním cukru (popřípadě jeho úplném nahrazení jinými sladidly – například medem nebo stévií). Potřebné cukry dodá ovoce, popřípadě jiné, pro hubnutí vhodné potraviny v přiměřeném množství.

Při pohledu na dosavadní jídelníček je možné si zpětně uvědomit chyby, které člověk má už zažité a třeba se mu nechce je příliš měnit. Červená kontrolka by měla svítit všude, kde je obsaženo velké množství cukru a tuků. Kromě zjevných sladkostí a tučných jídel jsou to skryté energetické bomby, jako třeba sušenky, suchý salám, může to být i sušené ovoce. Proto je třeba kontrola pomocí tabulek a počítání energie, včetně jejího výdeje.

O všem vypovídá složení potraviny na etiketě, kde by měla být uvedená energetická hodnota, složení a případná dietetická upozornění. Potraviny a pochutiny i nápoje označené slůvkem LIGHT sice naznačují, že jsou vhodné při dietě, ze zkušenosti však nelze doporučit je konzumovat v neomezeném množství, protože zpravidla pouze omezují určitou složku potravy, ale nahrazují jinou, nevhodnou složkou. Je mnohem jistější číst poctivě všechny údaje a nespoléhat na doporučení výrobce. To, co je LIGHT nemusí být vhodné pro redukční dietu.

Označíme si nepřátele - potvory zrádné:

Tuky – ukládají se rovnou, cukry – sice se musí přeměnit, ale stejně se z nich stanou tuky, jsou to jen zakleté kapky tuku, co mají za úkol nás zmást a oklamat. Nedáme se!!!


Prohledat tento blog